Sărbătorile românilor
vin de undeva din negura timpurilor moştenite din generaţie în generaţie de la
străbuni. Bunăoară dacii la solstiţiul de vară, celebrau o sărbătoare a
morţilor care ulterior a fost preluată de biserica ortodoxă, fiind denumită
Moşii de vară.
Se spune că sufletele
celor morţi coboară printre cei vii în Joia Mare, şi se întorc la locul de
tihnă de Rusalii, dar pentru asta rudele trebuie să le facă o pomenire însoţită
de rugăciune şi milostenie.
Este unul dintre cele
mai importante momente ale cultului morţilor pentru poporul român.
Mitologia românească
vorbeşte despre Rusalce sau Rusalii ca fiind făpturi demoniace, fete frumoase,
tinere şi capricioase, dar şi răzbunătoare.
Unii considră că
rusalcele sunt ficele lui Rusalim împărat, iar alţii că ar fi suflete ale unor
tinere care au murit, variantele fiind mult mai numeroase. Mai sunt numite şi
Dânsele, Şoimanele, Paraidele, Ielele, Frumoasele, Sfintele, Fetele codrilor
sau Izmele peşterilor.
Spre deosebire de alte
făpturi fermecate, Rusaliile umblă pe Pământ doar în răstimpuri, cu precădere
în săptămâna Rusaliilor.
Pentru a se apăra de
ele ca să nu le sucească minţile, bărbaţii poartă la brâu câte un fir de pelin.
Dansează în cerc, iar
dacă sunt văzute de vreun muritor, sau cineva, din greşeală, calcă pe locul
unde au dansat se îmbolnăveşte foarte grav. Această boală se numeşte „ologit de
Rusalii”, şi nu se scapă de ea decât prin descântece şi prin rugăciune, sau
intrându-se în hora căluşarilor şi sărind peste
bolovanul pe care Căluşarii l-au
pus pe pământ. Din acest motiv, jocul căluşului este considerat remediul pentru
vindecarea persoanei care a văzut dansul Ielelor şi şi-a pierdut minţile.Se mai spune că ele
umblă în cete cu număr fără soţ, iar dacă cineva le vede nu trebuie să se mişte
sau să le vorbească.
Pe unde acestea
dansează, pământul rămâne ars şi bătătorit, iar iarba rămâne neagră şi
încetează să mai crească.
Ziua de 24 iunie este
o zi specială pentru români, în care aceştia celebrează şi sărbătoarea naşterii
Sfântului Ioan Botezătorul, în calendarul popular fiind cunoscută sub denumirea
de „Cap de vară” pentu că Soarele ajunge la apogeu, Drăgaica sau Sânzienele.
Noaptea de Sânziene
este una magică. Toate plantele capătă puteri neobişnuite.
Legat de această
sărbătoare, românii au multe superstiţii, tradiţii şi obiceiuri care sunt
moştenite din străbuni, fiind specifice întregii ţări.Bunăoară în Oltenia şi Muntenia este obiceiul de a nu te spăla în această zi, ca să nu mori înecat.
Pe 23 iunie fete şi
flăcăi însoţiţi de muzică merg să culeagă flori de sânziene din care fac colane
sau cununi circulare ori cruciforme, cu care se întorc acasă unde sunt aşezate
pe porţi, uşi, fereste, stuipi, şi chiar în grădinile de zarzavat, în credinţa
că vor ocroti casa şi gospodăria de forţele malefice.
Drăgaica este foarte
importantă la români mai ales pentru tinerii îndrăgostiţi. De ea sunt legate
multe obiceiuri şi tradiţii pentru cei îndrăgostiţi şi tinerii necăsătoriţi.
În ajunul Sânzienelor,
adică în noaptea de 23 spre 24 iunie, fetele şi flăcăii care doresc să-şi
cunoască ursitul, îşi pun flori de sânziene (cunoscute în popor ca fiind
florile Soarelui) sub pernă. Se spune că peste noapte, în vis, le va apărea cel
cu care se vor căsătorii.
Mai mult, roua căzută
pe florile de sânziene în dimineaţa zilei de 24 iunie, te anunţă că vei îmbrăca
rochia de mireasă în anul următor dacă eşti fată, iar dacă găseşti un fir de
păr sau o scamă, ori altceva, te vei căsătorii, pentru băieţi.
Un alt obicei păstrat
şi astăzi cu sfinţenie de localnicii de la sate în special, îndeamnă fetele
nemăritate să împletească în ajun o coroniţă din flori de sânziene, iar seara
s-o arunce peste casă.
"Du-te
soare, vino lună,/Sânzienele înbună, Să le crească floarea-floare,/galbenă,
mirositoare, Fetele să o adune, să le aşeze
în cunune, Să le
prindă-n pălărie,/struţuri pentru cununie, Boabele să le răstească,/până-n
toamnă să nuntească!"
Tot în noaptea dinspre
Sânziene se poate să se afle şi numele viitorului soţ. Se umple un vas cu apă şi
se aprinde o lumânare roşie. Se lasă să pice 23 de picături de ceară de la
lumânarea aprinsă, şi se urmăreşte cu
atenţie literele formate pe maginea vasului. Prima literă care apare în apă
reprezintă iniţiala persoanei cu care te vei căsători. Dacă încă nu ai un partener
de viaţă, poţi să desluşeşti numele celui care, în curând îţi va cuceri inima,
legând seara un buchet de flori de sânziene cu o aţă roşie. Dimineaţa după ce
te trezeşti, dezleagă florile şi rulează aţa pe degetul inelar de la mâna
stângă, spunând alfabetul. Se crede că litera la care te vei opri la capătul
firului de aţă corespunde persoanei de care te vei îndrăgosti.
Fetele ce au
participat la datinile din timpul nopţii joacă a doua zi „Hora
Sânzienelor",
purtând, în unele locuri, „Steagul Drăgaicei", o
prăjină ce are în vârf o cruce împodobită cu flori de sânziene, cu pelin şi
spice de grâu şi îmbrăcată ca o păpuşă.
Drăgaica sau
Sânzienele este singura sărbătoare păgână care intră cu nume propriu în
calendarul ortodox, aducând astfel magia în care minunile îşi găsesc locul lor,
şi în care zânele coboară din basme pe Pământ. Este o sărbătoare în care
creştinismul, credinţele păgâne şi vrăjitoria se împletesc fascinant.
Este noaptea care
însufleţeşte satele cu ritualuri rămase de veacuri, în care femeile se duc în
miez de noapte să culeagă ierburi de leac ce vor servi peste an şi
descântecelor bune sau rele. Virtuţile vindecătoare sunt întărite prin ducerea
plantelor la biserică pentru a îndepărta puterile zânelor rele ale pădurilor.
Tot în această noapte
se culege „Apa de stele", roua culeasă din locuri necălcate, fiind
învestită cu puteri tainice. Orice obiect impregnat cu preţioasa "Apă de
Stele" devine un talisman: este de ajuns să-l laşi în seara de dinainte şi
să-l iei dimineaţa, înainte de a-l vedea Soarele.
În noaptea dinaintea
zilei de Sânziene, zânele zboară sau umblă pe pământ, cântă şi dau rod
plantelor
şi fertilitate femeilor căsătorite, păsărilor şi animalelor, puteri
de vindecare ierburilor, dacă sunt onorate cum se cuvine. Dacă nu, îi pedepsesc
pe oamenii care lucrează de ziua lor, pe cei jură strâmb sau au făcut rău
semenilor. Din zâne bune devin atunci surorile Ielelor.
Strania poezie a
acestei nopţi în care, aşa cum scria Mihail Sadoveanu, „Dumnezeu rânduieşte un
răstimp de linişte, când stau în cumpănă toate stihiile şi cerurile cu stelele
şi vânturile", în care timpul este suspendat, iar călătoriile magice devin
posibile ca în romanul lui Mircea Eliade, să o petreceți cu drag și voie bună,
și cu speranța că din a doua zi viața vi se va schimba în bine. Să nu uitați că
omul este rezultatul gândurilor și acțiunilor sale.
Carol Popp de Szatmary – Târgul de Drăgaică
Noaptea de Sânziene
autor Mariana
Ciurezu
S-au
strâns Sânzienele-n cunună
Și-ncing o hora cu joc și voie bună
Ursitoarele-s toate invitate
În noaptea asta vrăjile-s împrăștiate.
Iar luna nouă amfitrioană
esteȘi-ncing o hora cu joc și voie bună
Ursitoarele-s toate invitate
În noaptea asta vrăjile-s împrăștiate.
la petrecerea ce pare de poveste,
Cerul, la miezul nopții se deschide
Și dragostea în suflet se aprinde.
Aerul poartă miresmele-n valuri
Și le dăruiește florilor pe ramuri
Iar vraja bucuriei cuprinde zarea
Vibrând în ritm cu toată depărtarea.
Noaptea Sânzienelor plină de magie
Învăluie cu farmec, aerul mângâie,
Cerul, plin de stele pulsează regulat
Împrăștiind mister cu grijă calculat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu