marți, 2 decembrie 2008

La Sc.Gen.nr.2 din Ciorogarla, D-na director T.Miclea lupta impotriva riscului de abandon scolar


“A instrui pe tineri cum se cuvine nu consta in
a le vari in cap multime de cuvinte,fraze,expresiuni
si opiniuni din diferiti autori,ci a le deschide calea

cum sa priceapa lucrurile.“ John Amos Comenius

Educatia adevarata, reala se fundamenteaza in familie. Se continua apoi in gradinita si la scoala. In primul rand ea se realizeaza prin puterea exemplului si apoi prin cea a cuvantului. O interventie buna a cadrului didactic prin insusi procesul educativ pe care-l desfasoara cu copiii poate constitui un mijloc de prevenire a abandonului scolar prin interventia acestuia la nivelul factorilor de risc – individuali, familiali, scolari a celor determinati de mediul cu potential delictogen, care-l pot acuza. Pentru buna interventie, la Scoala Generala nr.2 din satul Darvari,comuna Ciorogarla si nu numai, la toate unitatile de invatamant din comuna, de peste doi ani s-a propus de catre membrii fundatiei „Sfantul Ierar Calinic” in baza parteneriatelor si al proiectului comun „Reintoarcerea fiului ratacitor”, realizarea unui program care sa urmareasca dezvoltarea competentelor cadrelor didactice de lucru in echipa si de folosire a planificarii strategice in vederea identificării factorilor care ar favoriza aparitia unor astfel de situatii de risc la nivelul scolii, pentru prevenirea si in ultima instanta pentru rezolvarea unor situatii de criza cu efect de abandon scolar. Acest lucru nu a fost posibil decat dupa numirea in functia de director a doamnei Teodora Miclea, care s-a remarcat ca un foarte bun coordonator si care a antrenat intreg colectivul didactic in punerea in aplicare a mai multor proiecte. Doamna Teodora Miclea, este o femeie inimoasa cu dragoste pentru profesie si pentru copii. Vine din Bucuresti la Darvari in fiecare zi de multa vreme, dar de cand este director isi petrece mult mai multe ore alaturi de elevii de aici si de parintii acestora.
Impreuna cu celelalte cadre didactice se straduieste sa faca in asa fel incat sa atraga copiii catre scoala, si sa elimine riscul de abandon scolar.
Aceasta scoala este fregventata de copii, in marea lor majoritate, cu situatie materiala precara.
Factorii de risc cum ar fi cei comportamentali sunt factori care reprezinta ansamblul incalcarilor si abaterilor tinerilor de la normele de convietuire sociala. Delincventa juvenila se refera la violarea normelor legale de catre cei care sunt sub varsta la care legea trateaza oamenii ca adulti.
Prim-vicepresedintele fundatiei „Sfantul Ierarh Calinic”, domnul Constantin Constantin, viceprimar al comunei, care face parte din grupul de sprijin ce va sustine Scoala Generala nr.2 si in programul national „Fiecare copil in scoala”, a atras atentia asupra faptului ca in evaluarea diferitelor manifesari delictuale ale tinerilor trebuie tinut cont de factorul, agresivitate, sau de cel de "frustare", de instabilitatea afectiva si comportamentala. Dansul a mai spus ca, de asemenea, pot provoca abanonul şcolar si factorii sociali sau alti factori.
Ca obiective principale in cadrul unui program de prevenire a abandonului scolar, dumnealui a sugerat concentrarea atentiei asupra identificarii elevilor aflati în abandon sau risc de abandon scolar in vederea mentinerii acestora in sistemul invatamintului guvernamental de zi, implicarea sistemului familial in reabilitarea scolara si sociala a elevului cu risc de abandon scolar si cresterea gradului de implicare a comunitatii locale in solutionarea situatiilor de abandon sau risc de abandon scolar.In masura in care aceste obiective vor fi implinite, abandonul scolar nu va mai reprezenta un pericol imediat de abandon, fiind urmarite în cadrul unui program de preventie bine organizat.

Intr-o discutie purtata cu doamna Teodora Miclea de curand, mi-a declarat : “ – Am observat demult ca exista si cazuri în care parintii încurajeaza sa se incalce normele valorilor scolare prin atitudinea lor fata de scoala. Ca forme principale de manifestare a deviatiei scolare putem aminti ca fiind mai grave din punct de vedere social si comportamental: fuga de la scoala, absenteismul, vandalismul, conduitele violente, toxicomania, copiatul şi suicidul, dar, una dintre cele mai grave probleme cu care se confrunta invatamantul este abandonul scolar. Saracia este de asemenea un factor de abandon scolar care se reflecta la toate nivelurile de varsta si invatare. Scoala a ajuns sa fie abandonata pentru ca, in ziua de azi, nu mai conteaza în ierarhii. Nu mai e perceputa ca valoare in sine. Abandonul scolar reprezinta conduita de evaziune definitiva ce consta in incetarea frecventarii scolii, parasirea sistemului educativ indiferent de nivelul la care s-a ajuns, inaintea obtinerii unei calificari sau pregatiri profesionale complete sau inaintea incheierii actului de studii inceput. Cauzele principale ale abandonului scolar sunt cele economice, socioculturale sau religioase, psihologice şi pedagogice. Elevii care abandoneaza scoala sunt cei care s-au facut remarcati pentru absenteism si alte dificultati de comportament, pentru care au fost sanctionati in repetate randuri in scoala. Elevul care prezint un risc inalt de abandon scolar - incapabil sa se adapteze şi sa functioneze adecvat in contextul clasei traditionale, rezultatele scolare sub medie – nu-si stabileste obiective profesionale, prezinta absenteism, ostilitate fata de adulti si reprezentantii autoritatii scolare, provine dintr-o familie ce experimenteaza un stres existential cu probleme economice serioase, nu este implicat in nici-o activitate organizata de scoala, nonformala sau formala. Un alt element in combaterea abandonului scolar este participarea tuturor copiilor la programul educativ, fiecare după forta si posibilitatile sale. Eu zic ca fiecare copil are valoare şi este unic si ca fiecare copil poate invata, indiferent de nevoile lui sociale. Pentru o mai buna prevenire a abandonului scolar trebuie cunoscute aptitudinile si nevoile fiecarui copil integrat in sistemul de educatie fie el de religie sau etnie diferita fata de restul copiilor. Colectivul didactic pe care il conduc este format din oameni cu mult suflet, care lucreaza din inima pentru formarea noii generatii.
De curand, la unul din concursurile judetene, scoala noastra a luat premiul II pentru proiectul „Util si modern pe podium” in care s-a urmarit dezvoltarea capacitatilor si aptitudinilor practice si artistice prin stimularea creativitatii si unde copiii au prezentat confectii realizate de ei in atelierul de croitorie al scolii. Responsabili in activitatile propuse din cadrul proiectului au fost doamnele profesor Venera Ionescu, Daniela Ghita si institutor Gratiela Balcesu.
In data de 12.04.2008, un alt grup de copii, condus de doamna institutor Constanta Constantin, a participat la Concursul national de muzica, faza judeteana, de la Chitila. Pentru acest concurs nu cunoastem inca rezultatul, acesta urmand a ne fi comunicat ulterior, dar speram sa ne situam pe un loc foarte bun, cunoscand bine talentul copiilor.
Pe aceasta cale dorim sa multumim Fundatiei „Sfantul Ierarh Calinic”, domnului Constantin Constantin, primvicepresedinte al acesteia si domnului Virgil-Viorel Tudorache, presedintele filialei Ilfov a PNG-CD, pentru ajutorul financiar acordat.“
Eugenia Enescu.

Niciun comentariu:

Crezul